Dit zegt Granny!

Granny

Ik zit bij een hele gezellige jeugdvereniging van mijn kerk en af en toe doen wij eens wat anders dan normaal. Deze keer zouden wij een ontmoeting hebben met de “oudjes” in de kerk. Alle oudere mensen werden uitgenodigd om een gezellig avondje met ons -de beruchte jeugd, jongeren van zestien tot twintig jaar- te ”chillen”. Die uitnodiging namen ze hartelijk in ontvangst en ik kreeg zelfs de kans om iemand te interviewen! Lees mee in verhalen van vroeger en krijg superfijne tips van oma…

Een borrel bessenjenever, dat is het favoriete drankje van Anneke Siccama. “Nee, frisdrank is niks voor mij,” zegt de oude dame lachend. Inmiddels heeft ze de prachtige leeftijd van 87 bereikt en daar is ze trots op. Ook heeft ze een fijne familie om zich heen: “3 kinderen, 10 kleinkinderen en 1 aangenomen kleinkind,” vertelt ze mij met een glimlach. Ze is dan wel oud, maar zeker niet ongelukkig. Opgewekt doet ze mij haar verhaal, terwijl ik haar vraag naar allemaal niet te vermijden onderwerpen wanneer het over jongeren gaat. Als ik over haar eigen jeugd begin, vertelt ze een mooi verhaal: “Op de lagere school had ik eens een krijtje gestolen,” begon ze. “Ook al was het maar een klein krijtje van de juf, ik had het wel gestólen. Ik was nog maar een jaar of zeven, acht misschien. Echt nog niet heel oud. Maar ik voelde me zó vreselijk schuldig! Ik hield het niet meer, want stelen mocht echt niet. ’s Avonds ben ik naar buiten geglipt en heb ik het krijtje teruggebracht. Het was al hartstikke donker buiten, maar gelukkig was de school nog open. Ik was zo opgelucht toen het weer op zijn plek lag!”

Het was niet haar enige herinnering aan haar tijd op de lagere school. Toen ik begon over de kledingstijl onder de jongeren anno nu, wist ze nog wat te vertellen. “Leraressen mochten op school geen broek aan. Altijd moesten ze een rok dragen. Gek hé, dat zo’n broek dan nu helemaal normaal is.”
Wanneer juffen altijd een rok aan hebben gehad, dan kan ik niets anders dan toegeven dat de overgang naar broeken met gaten erin wel heel groot is. “Vreselijk vind ik dat,” zegt Anneke daarover. “Ik vind het zo armoedig!” Ook is ze blij met de nieuwe trends die opkomen in de mode. Lange, flared jeans en oversized kleding. “Dat is veel langer, dat vind ik veel fijner. Al dat blote overal, dat vind ik maar niks.” De flared jeans vindt ze dus daarentegen heel mooi, het is dan ook een trend die terugkomt van vroeger. Voor Anneke herleven de tijden van fashion, terwijl dit voor mij de eerste keer dat ik deze trend op straat zie.

2017-18-5--20-52-11

Ik maakte een selfie met Anneke en haar man

 

Ik vroeg Anneke naar haar gouden tip voor ons. “Rust, reinheid en regelmaat,” zegt ze zonder twijfel. “Ik weet het, die zeggen ze wel vaker. Maar het is écht waar! Ontzettend belangrijk. Het speelt overal een rol in.” Zelf neemt ze haar rust door te schilderen, vooral landschappen schilderen vind ze heel leuk. Of vogels. “Alleen mijn hand trilt steeds meer, dus eigenlijk kan ik het nu niet meer goed. Dat is wel jammer.”
Dan maar over op de digitale media, wat vindt Anneke daarvan? Vooral van “Whats-up”, de grote communicatie-app Whatsapp, is ze zeker niet slecht te spreken. “Het is geweldig dat je zo kunt praten, het is zo makkelijk. Vroeger schreven we elkaar brieven of moest het wachten tot de volgende dag op school. Als we geluk hadden, konden we eventjes bellen met de telefoon.” Ook de komst van de webcam vindt ze eigenlijk best fijn. “We hebben een laptop thuis, en door de webcam kan ik kinderen en kleinkinderen zien die ver weg wonen.” Ondanks dit is ze minder enthousiast over het mobiele telefoongebruik van jongeren.Die telefoons zijn heel erg gevaarlijk eigenlijk. Er komt heel veel op jongeren af en zo’n telefoon versterkt dat alleen maar.” Toch is ze zelf de eigenares van de Iphone 3, ze kan er niet meer mee Whats’Appen, desondanks laat ze mij trots zien wat ze er allemaal mee kan. Foto’s maken, bijvoorbeeld. Ze laat een aantal foto’s van familie zien en vervolgens maakt ze een foto van mij.
“Leuk,” zegt ze met een glimlach.
Ze stopt het apparaatje weer weg. Anneke zoekt haar sociale contact niet via haar telefoon, maar toch is zij één van de ouderen die niet eenzaam is. Ze heeft veel contact met anderen, vooral via haar fitness- en sportclubje. “Bij Nautilus zit ik op seniorenfitness. En daarnaast zit ik ook nog op een sportclubje onder begeleiding van een fysio. Maar dat is ook heel gezellig hoor,” grinnikt ze. Na afloop drinkt ze, met de andere ouderen, gezellig een kopje koffie. “Ja, daar doen we veel contacten op. Dat vind ik heel fijn.” En hoe vindt ze het hier dan, tussen alle jongeren? Anneke lacht. “Ik vond het heel erg gezellig, ik zal je nog eens groeten in de kerk.”

Tot slot vraag ik haar om nog één laatste tip: “Begin je dag met God,” zegt ze daarop. “En vraag een zegen voor je dag.” Het was nu wel echt tijd voor Anneke om te vertrekken- inmiddels was het alweer laat. Samen met haar man zegt ze mij gedag, de man waarmee ze vorige week zondag haar huwelijksjubileum mee mocht vieren. Is dat niet prachtig?

Geef een reactie

