Journalistiek: alles over de eerste week op mijn opleiding!

journalistiek alles over

Deze week ben ik dan eindelijk gestart met mijn opleiding journalistiek. In dit blogje vertel ik jullie alle ins- en outs over mijn eerste week, wat er zo leuk is aan mijn opleiding en wat ik allemaal heb beleefd. Want dat was echt een hele hoop! Zo hebben we onze vragen gesteld aan Tijs van den Brink, gingen we langs bij het ND en heeft Alexander Klöpping zijn verhaal gedaan. Hoe is het nou om journalist te zijn?

Leer het van de besten

Als journalist is het belangrijk om lekker veel vragen te stellen en daar kregen we deze week dan ook ruim de kans voor, en dan wel aan belangrijke journalisten. Onze eerste echte kans kregen wij op maandagmiddag, toen wij vragen mochten stellen aan Alexander Klöpping, de jonge ondernemer die Blendle heeft opgericht. Onder andere vroegen we hem hoe je nou overleeft als journalist anno nu, want dat is misschien wel moeilijker dan je denkt. Alexander vindt dat je gewoon nú al moet beginnen en niet moet gaan wachten totdat je klaar bent. Er gewoon echt voor gaan!

 

IMG_20170905_115449

Op de redactie van het ND!

Bij het ND gingen we in gesprek met journalisten die daar alweer een lange tijd werkten. Eén daarvan was Sjoerd Mouissie, een politiek journalist die onder andere Rutte heeft geïnterviewd. Hij vertelde over zijn baan en dat je altijd alert moet zijn. Overal om je heen is nieuws.

Tot slot zijn we ook bij de EO geweest, waar we een persconferentie hadden met Tijs van de Brink, de presentator van onder andere Adiéu God. Ik vroeg hem wat journalistiek volgens hem was en hij vatte het samen in vier korte dingen:

–          Vragen stellen
–          Tegels lichten
–          Onderzoeken
–          Een deel van de samenleving vertegenwoordigen

Het was echt heel tof om vanalles te horen van mensen die al heel lang in het vak zitten. Wat zij ervan vinden, hoe zij zijn gekomen waar ze nu zijn en wat voor tips ze hadden voor ons. Het laat heel goed zien hoe het nou is om journalist te zijn.

En wat vind ik dan?

Ik vond het een geweldige week. We gingen op avontuur, maar we kregen ook lessen waardoor we kennis konden maken met de journalistiek. Ik ben erachter gekomen dat je met journalistiek gewoon nooit stil zit, dat je soms gewoon niet weet wat je ’s avonds doet. Het is samenwerken, vragen stellen, kritisch en onderzoekend zijn. Je moet ervoor gaan. Als ik het zo opschrijf word ik meteen echt heel erg enthousiast. Na een week zie je al vanalles waar je eigenlijk over zou kunnen schrijven, wat je zou kunnen onderzoeken. Hoe gaaf is dat?

Kortom, we hebben veel mensen ontmoet, gesproken en van heel veel mensen veel dingen geleerd. Het is teveel om op te schrijven! Ik weet veel meer wat mijn opleiding inhoudt na deze week maar nog steeds vind ik het fantastisch. Ik ga er nog veel vaker over schrijven, dus stay tuned!

 

Liefs!

 

PS. Deze blog heb ik geschreven in opdracht van school. Er zullen vaker blogjes voorbij komen die ik schrijf als schoolopdracht. Ik hoop dat jullie dat ook leuk vinden!

 

6 gedachtes over “Journalistiek: alles over de eerste week op mijn opleiding!

Geef een reactie

